چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : 275
سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز برای استان‌های جنوبی از وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی منازل، خسارت به محصولات کشاورزی در ۲۴ استان خبر داد.
هشدار قرمز هواشناسی برای استان‌‌های جنوبی؛ تشدید بارش‌های موسمی و تداوم سیلاب و طغیان رودخانه‌ها/ تهرانی‌ها به رودخانه‌ها نزدیک نشوند
به گزارش روابط عمومی موسسه اندوخته شاهد، بر اساس پیش‌بینی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 4 روز آینده در اردبیل، گیلان، مازندران، مناطقی از دامنه‌های جنوبی البرز واقع در زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش پراکنده گاهی وزش باد شدید و رعدوبرق روی می‌دهد. همچنین بارش‌ها در استان‌های کرمان، فارس،‌هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت.

پنجشنبه علاوه بر اردبیل، سواحل دریای خزر، جنوب شرق و جنوب به برخی مناطق مرکزی کشور و دامنه‌های زاگرس مرکزی گسترش می‌یابد. روز جمعه ابرناکی و بارش در اکثر مناطق کشور به‌جز مناطقی از غرب و شرق کشور ادامه خواهد داشت.

شنبه هفته آینده رگبار پراکنده در نوار شمالی به‌یژه در ارتفاعات البرز مرکزی روی می‌دهد.

همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان،‌شمال هرمزگان، فارس،‌بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب  خوزستان بارش با شدت کمتری نسبت به روزهای قبل ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده بارش‌های پراکنده در سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری روی می‌دهد.

طی سه روز آینده در شمال شرق، شرق و برخی مناطق استان‌های سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود که موجب کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد.

توصیف سامانه: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت رگبارهای موسمی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید(به‌ویژه در ساعات بعدازظهر)، تگرگ و صاعقه، خیزش گردوخاک شدید موقت در مناطق مستعد

منطقه اثر:

چهارشنبه 1401/05/05: جنوب سیستان و بلوچستان، غرب کرمان، شرق فارس، غرب یزد، هرمزگان.

پنجشنبه 1401/05/06: غرب کرمان، نیمه غربی اصفهان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، غرب یزد، شرق کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری.

جمعه 1401/05/07: شمال شرق خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب اصفهان، جنوب کرمان و مرکز سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی گسترده، آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش شعاع دید، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان و تیرهای برق.

توصیه: آماده باش دستگاه‌های امدادی و اجرایی مانند فرمانداری‌‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و غیره جهت مقابله با خسارت احتمالی، تخلیه هم‌وطنان از نواحی حادثه خیز مانند بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و پاک‌سازی آبروهای منازل، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و جمع آوری وسایل و تجهیزات از اطراف رودخانه‌ها، اجتناب از سفر به مناطق حادثه‌خیز، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو و جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها. 

توصیف سامانه: تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نقاط مستعد تگرگ

منطقه اثر:

چهارشنبه 1401/05/05: گلستان، اردبیل، خراسان جنوبی، همدان، تهران، مرکزی، قم، سمنان.

پنجشنبه 1401/05/06: خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، همدان، نوار شرقی خوزستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شرق کردستان و خراسان شمالی.

جمعه 1401/05/07: خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان و شرق کرمانشاه.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها. 


مدیریت بحران استانداری تهران از ساکنان استان تهران خواست از امروز چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه ۷ مرداد از نزدیک شدن به رودخانه‌های استان خودداری کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت:با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، از چهارشنبه ۵ مرداد تا اواخر وقت جمعه ۷ مرداد در استان تهران، شهروندان از توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. حامد یزدی مهر افزود:شهروندان با توجه به پیش بینی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا به ویژه در نیمه جنوبی و غربی استان تهران از توقف و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه کاره و از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. همچنین به شهروندان توصیه شده در تردد‌های درون و برون شهری احتیاط کنند.

 
https://shahedinst.ir/vdchtmnid23nq.ft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما