يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد مطلب : 395
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از اشکالات رویکردی ما این بوده که در برابر عنصر متعالی و معنوی ایثار به جای"سپاس" واژه "جبران" گذاشته‌ایم، به جای اینکه بگوییم سپاسگزار فداکاری ایثارگران هستیم، می‌خواهیم آن را جبران کنیم.
رییس بنیاد شهید: گفتمان "جبران خدمات" ایثارگران اشکال رویکردی دارد
به گزارش روابط عمومی موسسه اندوخته شاهد، سید امیر حسین قاضی‌زاده روز پنجشنبه در نشستی با شورای هماهنگی نخبگان شاهد و ایثارگر کشور در مشهد افزود: در کنار ایثار، موضوع جبران مادیات را قرار داده ایم یعنی باورهای معنوی و توحیدی را مادی کردیم، مگر می توان فداکاری ایثارگران را جبران کرد؟ با چه میزان مسائل مادی می توان جبران  کرد.
وی گفت: ۴۰ سال این مسیر را رفته ایم  و متاسفانه حاصل این روش موجب ایجاد ذهنیت غلط برای ایثارگران و ذهنیت نادرست جامعه نسبت به ایثارگران شده است.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: اگر امروز برخی اقشار در جامعه، عزیزان مدافع حرم را متهم می کنند که با انگیزه مادی و امتیازگیری قدم در این مسیر گذاشته اند به این دلیل است که ما گفتمان جبران را جایگزین سپاس از ایثارگران جامعه کرده‌ایم.

قاضی زاده بیان کرد: مدام خبرنگاران همین شاخصه‌های مادی را ملاک ارائه خدمات به ایثارگران می دانند و از ما همین ها را می پرسند، البته وقتی مسوول هم می خواهد گزارش عملکرد در حوزه ایثار و شهادت بدهد همین آمار و خدمات مادی را بیان می کند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با استناد به مطالعات و پژوهش های انجام شده در خصوص وضعیت مادی و اعتقادی جامعه ایثارگری گفت: به عنوان‌ یک فرد دانشگاهی عرض می کنم اشکال در رفتار ما با جامعه ایثارگری مساله کارکردی نیست بلکه رویکردی است، به عنوان مثال تغییر قوانین در این خصوص لازم و مفید است اما در نهایت باید رویکردها را تغییر داد.

قاضی زاده بیان داشت: مقایسه رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس با موضوع تکریم کهنه سربازان در کشورهای خارجی غلط است، چرا که معیارها و انگیزه ها برای این دو قشر  متفاوت است .
وی تصریح کرد: سنجیدن دستاوردهای انقلاب به متر و کیلومتر، به طور مثال بگوییم اینقدر جاده ساخته ایم و اینترنت به شهر  و روستا آورده ایم از همان غلط هایی است که تاکنون انجام شده است.

معاون رییس جمهور دستاورد اصلی انقلاب اسلامی را انسان‌سازی با معیارهای الهی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی معجزه انقلاب اسلامی است، حاج قاسم که هم‌ پیگیر مشکلات مردم و جامعه بود، در مصائب و معضلاتی همچون سیل خوزستان حضور داشت، همچنین هماهنگی با سیاسیون در کشورهای منطقه را انجام  می داد و همزمان مسوولیتهای جاری خود را نیز بر عهده داشت.
قاضی زاده خاطر نشان کرد: برای اصلاح کشور نیاز است جامعه الگوهایش تغییر کرده و اصلاح شود،جامعه باید الگوهای عملی و حسنه داشته باشد.
وی گفت: اگر بخواهیم حوزه ایثار و شهادت را به نسل حاضر معرفی کنیم باید الگوهای آن را به عنوان مرجع جامعه معرفی کنیم. 

ربیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به نخبگان ایثارگری در این نشست بیان کرد: خداوند در برابر هر نعمتی که عطا کرده تکلیفی نیز قرار داده است، لذا ادای تکلیف فردی یا جمعی شما ابتدا باید از خانواده و نزدیکانتان شروع شود، یعنی وظیفه اولیه شبکه نخبگان شاهد و ایثارگر کشور باید ابتدا رسیدگی به جامعه ایثارگری باشد.
https://shahedinst.ir/vdcakmne149no.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما