سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کد مطلب : 158
واکاوی جزئیات پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن بیانگر آن است 8 درصد از تعهد دو سال و 4 درصد تعهد ساخت 4 میلیون مسکن وزارت راه و شهرسازی به مرحله اخذ پروانه رسیده و تخصیص پروژه به 247 هزار متقاضی انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه اندوخته شاهد، نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از وعده‌های اصلی رئیس‌جمهور برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی مطابق قانون مجلس شورای اسلامی و همچنین نیاز جامعه، ساماندهی بازار مسکن را هدف گرفت.

بر این مبنا در حال حاضر اطلاعات متفاوتی از میزان پیشرفت انجام شده از این طرح به گوش می‌رسد. در این شرایط بر اساس پیگیری‌های انجام شده و دسترسی به سامانه جامع طرح‌های مسکن دولت به سراغ واکاوی به روزترین آمار از مهم‌ترین طرح عمرانی دولت رفتیم.

پیش از ورود به جزئیات آماری مذکور در گام ابتدایی توجه به این نکته ضروری است که هم اکنون اطلاعات سامانه جامع طرح‌های مسکنی دولت اطلاعات مجموع پروژه‌های مسکنی را فارغ از عنوان پروژه در اختیار ما قرار می‌دهد، به معنای دیگر اطلاعات تفکیک شده‌ای از مسکن مهر، طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن وجود ندارد و آمار ارائه شده در گزارش مجمع تمامی طرح‌های نیمه‌تمام قبلی  به اضافه فعالیت‌های نهضت ملی مسکن است.

*4.5 درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن به مرحله تخصیص پروژه رسیدند

در گام ابتدایی بیان آمار به سراغ مجموع آمار متقاضیان در طرح‌های مسکونی دولتی می‌رویم که تاکنون قوی‌ترین فعالیت دولت سیزدهم نیز در همین بخش اتفاق افتاده است. بر این اساس تا تاریخ 4 تیر ماه سال 1401 مجموعا 5 میلیون و 497 هزار 783 متقاضی مسکن در سامانه‌های ثبت‌نامی وزارت راه و شهرسازی نام‌نویسی کرده‌اند.

بر این اساس تاکنون 66 درصد از متقاضیان معادل 3 میلیون و 632 هزار 806 متقاضی حائز شرایط اولیه دریافت مسکن شده‌اند و همچنین 28 درصد از کل آمار ثبت‌نامی‌ها معادل 1 میلیون 561 هزار 222 متقاضی نیز در انتظار بررسی تا تخصیص پروژه قرار دارند.

علاوه بر آمار ذکر شده تا تاریخ مذکور، 929 هزار 896 متقاضی معادل 16 درصد از متقاضیان ثبت‌نام کرده، تایید نهایی نام‌نویسی را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده و در محله رسیدن به تخصیص پروژه قرار دارند.

لازم به ذکر است تا 4 تیرماه سال 1401 کار عملیاتی 419 هزار 124 متقاضی در دستر کار قرار گرفته و تنها 247 هزار 432 متقاضی به مرحله تخصیص پروژه رسیده‌اند. به معنای دیگر پس از گذشت نزدیک به 10 ماه از فعالیت وزارت راه و شهرسازی هم اکنون برای 4.5 درصد از متقاضیان کل پروژه تخصیص داده شده است.

این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که هم اکنون 264 هزار 15 متقاضی بالای 40 میلیون تومان آورده اولیه تامین کرده‌اند. به عبارت دیگر هم اکنون به 16 هزار 583 متفاضی باوجود تکمیل آورده اولیه همچنان پروژه‌ای تخصیص پیدا نکرده که احتمالا می‌رود ناتوانی در تامین زمین علت عدم در نظر گرفتن پروژه برای این تعداد است.

*جزئیات دقیق از پیشرفت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن

بخش دوم آمار موجود در سامانه جامع طرح‌های مسکن مرتبط با تعداد پروژه‌های در دست احداث است. بر این مبنا تا تاریخ 4 تیرماه سال 1404، میزان 462 هزار 738 واحد مسکونی برای ساخت تعریف شده است که از این تعداد 192 هزار 312 واحد مسکونی قرارداد ساخت با سازنده دارد و 66 هزار 189 واحد مسکونی نیز دارای قرارداد مشارکت مدنی هستند.

بر این اساس مجموعا تاکنون 166 هزار 60 پروژه تا تاریخ 4 تیرماه سال 1401 موفق به اخذ پروانه ساختمانی شده‌اند و 164 هزار 303 واحد مسکونی نیز پی‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش پیشرفت پروژه 97 هزار 140 واحد مسکونی نیز به مرحله اسکلت و سقف رسیده و سفت‌کاری 41 هزار 169 واحد مسکونی به تمام رسیده است.

در نهایت نیز، 17 هزار 191 واحد مسکونی در مرحله نازک‌کاری قراردارد و 11 هزار 185 واحد مسکونی نیز به مرحله پایان‌کار رسیده که عمده این واحدها مرتبط با طرح اقدام ملی است.

 

*8 درصد از تعهد دوسال وزارت راه و شهرسازی به مرحله اخذ پروانه رسیده است

در همین رابطه، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ بر مبنای ادعای وزارت راه و شهرسازی، در 2 سال باید 2 میلیون واحد مسکونی ساخته شود، زیرا فرایند ساخت مسکن بیش از یک سال طول می‌کشد.‌

این کارشناس مسکن ادامه داد: با وجود چنین مفروضی و با در کسر 10 ماه گذشته از 24 ماه مهلت تحویل بخش اول نهضت ملی مسکن ضروری بود ‌باید این 2 میلیون واحد مسکونی را به مرحله اخذ پروانه می‌رساند تا در 14 ماهی آتی فرآیند ساخت آن تکمیل شود.‌

حمیدزاده در بیان اینکه تا 4 تیرماه سال 1401 تنها 166 هزار 60 پروژه به مرحله اخذ پروانه ساختمانی رسیده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی تا این لحظه 8 درصد از تعهد 2 ساله خود و 4 درصد تعهد ساخت 4 میلیون مسکن را به مرحله اخذ پروانه ساختمانی رسانده است و با تداوم شرایط موجود عمل به قانون مجلس بسیار دشوار خواهد شد.

بررسی دقیق آماری نهضت ملی مسکن، ضرورت شتاب گرفتن این پروژه با توجه به زمان‌بندی را نشان می‌دهد، از این رو وزارت راه و شهرسازی باید با برنامه دقیق نسبت به تعیین تکلیف واحدهای باقیمانده اقدام کرده و زمینه تحقق قانون مجلس و رفع نیاز مردم را مهیا کند.
https://shahedinst.ir/vdcht6nzd23nm.ft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما